donderdag 29 december 2011

Een ICT-les over wiskunde

Hieronder zie je een leuke wiskunde opdracht staan en die heeft ook te maken met ICT.


Een ICT les over wiskunde

De lesstof

De les gaat over grafieken. De leerlingen gaan in het programma vu-grafiek grafieken maken.

De doelgroep

De opdracht is voor vmbo 2.

Voorkennis

De leerlingen weten al wat formules en grafieken zijn. Maar ze weten het verband nog niet tussen formules en grafieken.

Organisatie

Je hebt minstens 25 computers nodig voor de les. Dus je moet naar een computerlokaal.
Je vertelt aan de leerlingen wat je gaat doen, dus dat ze grafieken gaan maken in vu-grafiek.
Van te voren heb je een instructieblaadje gemaakt voor de leerlingen, zodat ze zelfstandig kunnen werken. 

Maar voordat de leerlingen aan het werk gaan, laat ik eerst een voorbeeld zien.

Instructie voor de leerlingen

1. Je opent het programma vu-grafiek (bureaublad).
2. Dan klik je op hoofdmenu.
3. Daarna klik je op grafiek tekenen.
4. Dan klik je op formule.
5. Je kijkt naar de formule. Als er in staat bijv. zo lang gereden(kilometers)=6 x tijd(minuten)
     Dan typ je in bij horizontale as tijd en bij ‘in’ in minuten en bij de verticale as zo lang gereden en  
     bij ‘in’ kilometers. En dan klik je op ok.
6. Dan vul je de formule in bijv. zo lang gereden (kilometers)=6 x tijd(minuten), maar de x wordt een  
    *.
7. En als het goed is krijg je een grafiek.

Hieronder staan 5 verschillende formules en die vul je in de vu-grafiek en dan volg je weer de stappen 1 t/m 7.

Formules:

gewicht(kilo’s)=5 * lengte (meters) + 7
benzine(liters)=zo lang gereden(kilometers) * 9
bedrag(euro’s)=tijd(uren) * 6 + 7
lengte kaars(centimeters)=tijd(uren) * 8
y(aantal dagen)=6 * x(aantal liters)+10



Als je niet uitkomt met de opdracht, dan vraag je hulp aan je buurman of buurvrouw en anders vraag je hulp aan de docent.

Als je klaar bent met de opdracht, dan geef je het aan de docent door en dan ga je iets van je huiswerk maken.




Hopelijk kunt u dit gebruiken op uw eigen school.


2 opmerkingen:

  1. HOi Lisa,
    mooie plan van aanpak.
    De formules hebben bovendien te maken met situaties uit de praktijk wat belangrijk is voor onderbouwklassen. Dat de leerlingen zelf de grafieken moeten tekenen is goed.Dan oefenen ze ermee. Het zou toch handiger zijn als de docent een van de formules eerst voordoet als inleiding, zodat de leerlingen een idee krijgen van hoe ze aan de gang moeten.
    BEdankt voor de blog!

    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Esra, ik heb mijn les aangepast, want ik heb er nu ingezet, dat ik eerst een voorbeeld laat zien. Bedankt voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen